söndag 20 september 2009

Lilla barnbarnets dop


Idag döptes vår yngsta barnbarn Melker. Han bär nu namnen Hans Melker. Hans efter pappa och farfar. Jag tycker det är fint när man för vidare namn på det sättet.

Dopet förättades i Kloster kyrka i Eskilstuna av en otroligt mysig präst, Allan Focado.

Dopklänningen har min mamma sytt till mitt dop (mååånga år sedan nu!), den har mina tre barn döpts i och mina barnbarn också. Det är så fint när man kan föra den vidare från generation till generation.
Gudmor Madde håller lilla Melker som faktiskt inte är så liten! Han är rätt tung att hålla på en arm en längre tid!!
Här berättar prästen för oss alla varför man har dopklänning, varför man fuktar barnets huvud i vatten och hur det är tänkt med dopljuset. Jätteintressant! Han berättade på ett mycket underhållande sätt!









12 kommentarer:

  1. Mysigt med dop... Jag ser att du sett flickan som lekte med elden, många säger att den är bättre än den första och jag som tyckte den första var super hur ska då inte denna vara :)
    Ha det gott, kram

    SvaraRadera
  2. Det var ett fint namn tycker jag, och Melker låter så mysigt. Ett dop är en fin ritual, förståar att du är stolt över ditt barnbarn.
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad mysigt med dop. Gick det bra att ordna fika till så många personer till slut?

    Skönt att du inte stör dig på tv:n, då kan vi bilda klubb. haha. ;)
    Ha en finfin dag! Kram Madeleine

    SvaraRadera
  4. Hej.

    Ja verkligen. Roliga ungar! Vilket fint dop.

    Winnerbäck är kung. Jag har vart på hans senaste konsterter här i Borlänge på Peace & Love nu i somras. Han är så kanon. Helt sjuk stämning med allt folk.

    Kramar Emma

    SvaraRadera
  5. Melker är ett helt underbart fint namn. Om Gry hade varit en pojke så var det bestämt att namnet skulle bli Melker.

    kram Lisa

    SvaraRadera
  6. Så söt dopklänning! Imorrn ska jag gå och se Flickan som lekte med elden! Alla verkar tycka den är bra! :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Så härligt att kunna använda samma klänning, det blir nåt alldeles speciellt att sånt går i arv. Melker var ett gulligt namn oxå.
    Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  8. Vilket fint dop. Ja det är fint när dopklänningar går i arv.

    Önskar Melker lycka till i livet!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Hej svejs!
    Tack för din snälla kommentar hos mig idag!
    Vad fint det ser ut med dop i kyrkan och Melker är verkligen ett fint namn. Jag älskar Saltkråkan så jag får så fina vibbar till det namnet.
    Jag ska absolut gå och se filmen du rekommenderar, den är säkert sevärd bara pga Michael Nykvist. Han är helt suverän som skådespelare.
    Jag håller på och packar upp varor för fullt men jag tog en liten paus med maken steker lite fläskfilé till sin fru.
    Ha en fin kväll och helg!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  10. Vilket fint o mysigt dop....Önskar dig en Trevlig o skön helg! Kram Therese

    SvaraRadera
  11. Godmorgon och tack för din snälla hälsning. Maken är jättepigg nu. Men några utredningar är på gång. Själv är han helt lugn, jag hoppar till vid minsta ljud, man blir ju rädd att det ska komma tillbaka. Det förstår säkert du som lever med detta i familjen. Hoppas nu du får en riktig toppenhelg.
    Goa kramen
    AnnaMaria

    SvaraRadera