måndag 27 februari 2012

Bokrea som gav inspiration!

I fredags när jag var in till ICA Maxi för att handla helgens mat blev jag sugen att kika runt bland böckerna på bokrean. Där fick jag tag på en underbar bakbok...


När maken och jag var i Paris fick vi smak för dessa underbara bakverk...makroner... Så frasiga med en underbart krämig fyllning! Så inte kunde jag låta bli denna underbara lilla bakbok! I söndags kunde jag inte hålla mig längre, var tvungen att öppna och bläddra... läsa och bli sugen att baka... Sagt och gjort! Fram med alla ingridienser för bakning av vaniljmakroner! Inte låter jag mig begränsas av inledningens ord att många bagare har kämpat länge för att bemästra denna lilla kaka! Att få till den så där perfekt! Nehe då! Fram med mixer och sprits... mandelmjöl och äggvitor!! Man får inte blanda runt smeten för läge... och inte för lite... oj oj oj! Om man blandar runt för lite blir kakorna toppiga och det ska de inte vara, de ska vara helt platta. Om man blandar runt för mycket flyter de ut för mycket... jösses!! Hur länge är för länge?  Eller för lite?? Ja ja, det var ju bara till att göra så gott jag kunde! Så här blev de....


De små raringarna är inte platta, de är lite toppiga, så helt klart har jag blandat smeten lite för lite.... Men ser ni det bedårande lilla kakfatet de ligger på?? Så himla fint! Köpte fyra stycken små sötnosar på Café till salu! Så perfekt att servera en varsin liten bakelse på! Nåväl, kakorna blev ju inte som de vi åt i Paris... men för att vara första gången jag provat är jag riktigt nöjd!! De håller sig bara ett par dagar i kylen så maken jobbar på, han ställer upp och mumsar i sig godbitarna för smaken är det inte något fel på!! De är frasiga och lätt sega i mitten, precis som de ska vara!



Ha en fortsatt underbar vecka! Känner ni att våren är på gång?? Underbart!!! 
Kramar, Marita

1 kommentar:

  1. De där har jag aldrig provat, varken smakat eller bakat. Lät lite krångligtmen nyfiken att prova. Kram

    SvaraRadera