lördag 24 januari 2009

Så är det lördag igen!

Sovmorgon, skönt! Ett förskräckligt trist väder ute!! Hu! Men jag har en snäll make som går ut med hunden... tack för det!
På tisdag ska M skriva kontrakt på lägenhet! Det blir den vi tidigare var och titta på. Så himla kul! Men det är inte tack vare Socialtjänsten, i veckan var M till sin läkare och berättade för honom vad Soc har sagt och hur de bemött honom. Han blev riktigt upprörd! Läkaren skrev ut ett läkarintyg som styrker M´s funktionshinder men även att de inte hindrar honom att bo i en helt vanlig lägenhet. M pratade sedan med Åsa Rundlöf på Socialen, hon berättar att hennes chef Birgitta har fattat beslut i M´s ärende; avslag på begäran om bistånd till lägenhet! Hon fattar alltså ett beslut innan hela utredningen är klar, vi skulle ju ha ett möte med chefen, Åsa, utredare på NP centrum, M och jag... vi har inte haft något möte ännu. På NP center har de inte hört talas om något möte... chefen sa i förra veckan att kallelse skulle komma med posten för allt var bokat och klart! Och nu har hon alltså fattat beslut. Den kvinnan har antingen en personlighetsstörning så hon är som två människor och den ena vet inte vad den andra gör, eller så är hon bara helt inkompetent!! Jag vet inte vilket som är korrekt, men det ska vi ta reda på eftersom vi inte kan finna oss i en sådant bemötande.
Hur som helst har det löst sig i alla fall, M blir beviljad aktivitetsersättning, det innebär att han kan söka bostadstillägg, som i sin tur innebär att han får 91 % av hyran i bidrag... Toppen! M får en egen inkomst vilket innebär att Soc kan ta sig någonstans där solen aldrig lyser!
Det tar lite tid att skriva i bloggen idag, håller på att laga mat samtidigt som jag skriver. Men vem har bråttom? Det blir en smaskig köttgryta och ris till mat. ICA Ekängen hade jättefin fransyska till ett riktigt bra pris. Dessvärre har vi på tok för lite rödvin hemma, hur gick det till?? Vi får bara ihop ett glas! Nu går Dodge omkring och försöker se utsvulten ut! Han väntar på sitt nykokta grishjärta som måste svalna innan han kan få äta... och det går alldeles för sakta för hans smak.
Lördagkvällen blir precis som vanligt när L är hemma, Körslaget på 4:an. Inte så kul tycker jag, men det är som vanligt bara att bita ihop och gilla läget. Det är ju inte så många TV program som hon har någon behållning av...
Pratade med min underbara dotter J idag. Bäbisen i magen är hur busig som helst! Sparkar och snurrar! Mysigt! Längtar efter att åka dit och känna på magen! Det är nog mitt sista barnbarn som väntar på att bli klar för att komma ut till oss andra. Tror inte att M kommer att skaffa barn. Vill inte att L ska skaffa barn... Så det gäller att passa på och frossa riktigt ordentligt!
Skulle ha gått till beteendevetaren i fredags... ville inte, så jag ljög att jag var tvungen att vabba. Dumt att ljuga, jag vet... Men jag ville inte säga till henne att jag inte hade lust att komma till henne. Hon är bra, det är inte det. Men jag tror inte att hon kan göra mer för mig nu... eller också är det jag som förtränger att jag behöver mer hjälp. Jag vet inte... vi har bokat in en ny tid. Då får jag väl ta mig dit och vara ärlig, säga att jag tror att det får räcka med våra träffar. Men det kan ju ändra sig, kanske mår jätteskrutt då så jag känner att jag behöver henne hur mycket som helst.
Nästa vecka ska jag på kurs i Stockholm, ska blir kul att få fördjupa mina kunskaper om vårdbidrag. Jag har ett helt otroligt roligt jobb med otroligt roliga arbetskamrater! Enda nackdelen just nu är att jag har hela skrivbordet belamrat med ärenden som jag måste bli klar med. Tiden vill inte riktigt räcka till. Sitter kvar på kvällarna ett par timmar efter arbetstidens slut för att komma ikapp. Men det gör man ju inte när det hela tiden fylls på med betydligt mycket mer...
Nu tror jag maten börjar bli klar så det är dags att duka bordet och tjoa på familjen. Kramar tills nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar