söndag 21 juni 2009

Midsommarafton

I år firade vi inte midsommarafton med vårat vanligt midsommargäng. Vi bad våra vänner Päivi och Rickard att komma till oss för att grilla lite gottens och umgås. Så helt annorlunda mot hur vi brukar fira midsommar!

I vanliga fall måste vi gå upp rätt tidigt för att hinna packa ner all mat, plocka blommor, åka till den som ska ha festen och klä midsommarstången. Allergin sväller igen alla slemhinnor i hela ansiktet och andningsorganen, ögonen kliar och svullnar, näsan rinner och blir röd och fin av allt snytande... Medan värdinnan lägger sista handen på potatisen går alla ut på en tipspromenad. den vill alla vinna så fusk är inte ovanligt! Sedan ska vi leka lekar trots väder och vind, oftast får vi ta en lek mellan skurarna. Sen ska alla grilla, bänka sig i partytältet för att äta i goda vänners lag, sånger och åter sånger. Mot småtimmarna ska det dansas kring stången, vi har inga små barn längre som trånande tittar på den stiliga välklädda stången. Nä, nu har vi bara vuxna barn, en del har börjat bilda egna familjer. Trots det ska vi dansa kring stången "för barnens skull", jag tror att det är för Lennart skull vi dansar. Vi föresten, jag vet inte när jag var med och dansade sist, lyckas alltid hålla mig undan. Pust! Allt det här är jättemysigt men ibland kan man behöva vila lite från allt ståhej. Just nu behöver både John och jag det. Han vill nog inte erkänna att även han behöver lite lugn och ro, så vi säger att det beror på mig. Helt ok. Han kommer nog till insikt han också, det kan ta lite tid bara innan man kan acceptera.

I år kom som sagt Päivi och Rickard, de dök upp vid fyrasnåret som vi kommit överens om. Maten var inte klar när de kom, men den var påbörjad. Vi grillade kött, åt rostad färskpotatis, rödlökssås, bearnaisesås, sallad, vattenmelon och vitlöksbröd. Gott som attan! Till dessert gjorde Päivi och Rickard sin vansinnigt goda hemmagjorda vaniljglass, till den blev det jordgubbar som marinerats i sockerlag med äppelmynta! Mums vad gott det var!! För att inte tala om vad mätta vi blev! Efter vi hade ätit skulle vi ha spelat kubb, men då kom regnet och den svala luften. Så vi gjorde något vi absolut inte brukar göra på midsommarafton, vi gick in och satte oss!!

Jag trodde faktiskt att lilla Melker skulle göra entre på midsommarafton, men inte då! Han stannar kvar ett tag till i mammas mage. Igår ringde Jenni och bad om hjälp. Hon behövde åka till förlossningen och kolla sin urin, hon upplevde att den var blodblandad på morgonen. Fy vad orolig jag blev! Jag blev alldeles yr och illamående, kallsvettades. Kunde inte tänka klart. Vi avslutade samtalet utan att jag hade lovat att vi skulle komma och ta hand om småttingarna... vad är jag för stöd egentligen?! John min underbara make sa direkt att han skulle åka dit. Han ringde Jenni och de kom överens om en tid som han skulle komma. Fan vad ynklig jag är som inte kan samla ihop mig och finnas som en självklarhet för Jenni. Jag blir så ledsen och besviken på mig själv.

Jag upptäckte något skrämmande hos mig själv idag. Satt och tittade på mysiga hus och gårdar på Österlen i Skåne. Ser ett fint hus, kikar på alla interiörbilder, ser ett rum med snedtak, takbjälke, två fina gästsängar smakfullt bäddade... i vanliga fall skulle jag snöat in på hur fint det var... nu var min första tanke "vilken bra bjälke, den kan man hänga sig i". Trodde att mina tankar om att få avsluta livet hade bleknat. Egentligen vill jag ju inte dö, men det är ett enkelt och skönt sätt att få slippa undan...

I morgon ska vi åka ner till stan och köpa Melkers nalle. Den måste Jenni ta med sig till BB så att han får gosa in sig med den direkt. Sen ska vi vidare till Tuna Park och klippa klorna på Dodge. De är otroligt duktiga på det där! När jag klipper blir de så vassa men det blev de inte när tjejen i affären klippte, klart värt 50 kr!

Nu ska jag ta en liten tomtrunda med maken. Han har räfsat nästan hela tomten efter att ha klippt gräset som var knähögt. Klipparen gick sönder för några veckor sedan och det var leveranstid på reservdelarna, men nu är det klippt och fint!

kramisar till er alla!

1 kommentar:

  1. Tack för en trevlig midsommar. Det gör vi fler gånger! Så strunta i takbjälkarna nu.

    SvaraRadera