söndag 11 april 2010

Strålande sol!!

Vilket underbart väder!! Solen skiner och himlen är alldeles blå! När jag var ute med vovsingen på morgonpromenaden såg jag årets första tussilago!! Typiskt att man inte har kameran med sig då!

Idag var det meningen att maken och jag skulle åka till trädgårdsmässan i Älvsjö för att insupa inspiration till vår tomt som måste göras i ordning...men maken har blivit smittad av mig så han har kroknat helt i natt. Så nu har jag beslutat att vi inte ska åka. Han känner sig jättemarig eftersom han vet att jag sett fram emot mässan, men är man sjuk så är man. Då är det bara till att hålla sig hemma. Det får bli en mugg kaffe ute i solen i stället, det är inte så illa det heller!

Igår bakade jag underbara muffins med vit choklad...supergoda! De blev dock inte så vackra så jag har inte fotat dem... men jag delar gärna med mig av receptet.

Vita chokladmuffins med hallon, ca 12 st.
100 g smör
150 g vit choklad
2 ägg
1 dl strösocker
Finrivet skal av 1 citron
1 1/2 dl vetemjöl
1 krm salt
Drygt 1 dl hallon (det går bra med frysta, de behöver inte tinas innan)

Gör så här:
smält smöret i kastrull, dra kastrullen från värmen, lägg ner den vita chokladen bruten i bitar, rör om tills chokladen smält.
Vispa äggen lätt tillsammans med socker och citronskal. Rör ner chokladblandningen i äggsmeten, tillsätt salt och mjöl. Rör till en jämn smet.
Fördela smeten i muffinsformarna. Tryck ner några hallon i varje form och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 12 minuter.

Kram, Marita

5 kommentarer:

  1. Mmm, muffinsen låter goda! Jag är svag för vit choklad så jag sparar receptet.
    Boken "lantlig charm" finns reserverad för dig och jag lovar att höra av mig så fort den har kommit ut.
    Här skiner solen idag och jag är "ledig" och ska röja garderober. Det är lite svårt att komma igång, men skönt sen när det är klart.
    Ha en bra start på veckan.
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Mums, det låter farligt gott! Önskar dig en bra start på den nya veckan! Hoppas att solen lyser på dig! Kramis Therese

    SvaraRadera
  3. Vad trist att ni missade mässan. Det får bli nästa år istället!!! =)
    Kram Madeleine

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet på muffinsarna. Jag tycker mycket om vit choklad så jag måste prova!
    Agneta

    SvaraRadera
  5. Hej Marita, ja det är inte alltid det blir som man tänkt sig, men det kommer fler trädgårdsmässor. Goda muffins du gjort.
    Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera