söndag 17 januari 2010

Glödhoppor



Så var det frukostdags igen...fortfarande inget matbröd. Skulle ha bakat några limpor i går eftermiddag, men så blev det inte. Så fram med kreativiteten igen! Idag fick det bli glödhoppor till frukost. De blev väldigt goda så det kan jag verkligen rekomendera! Fort går det också, ingen jäsning, ingen ugn! Passar mig perfekt!! Här kommer receptet:

Glödhoppor 5 - 6 st.
3 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
2,5 dl youghurt naturell
0,5 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
1 msk honung eller sirap

Blanda alla torra ingridienser i en bunke, tillsätt youghurt och sirap, rör om till en deg. Tillsätt mjöl tills den inte kletar fast i kanterna på bunken.
Dela i 5 - 6 delar (jag delade i 6 delar), kavla ut till ganska tunna rundlar.
Nagga dem och stek i torr stekpanna på medelstark värme ett par minuter på var sida. Serveras nygräddade. Mums!!

Nu kan man tro att vi inte gör annat än äter hemma hos oss, men det gör vi faktiskt!
kram, Marita

6 kommentarer:

  1. Men du vad gott detta ser ut. Måste absolut testa detta recept:-) Undrar var namnet kommer ifrån "glödhoppor"?
    Skrev en kommentar längre ner angående din op.
    Lägger till mig som bloggföljare hos dig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Glödhoppor ser riktigt gott ut!

    Kramis Lisa

    SvaraRadera
  3. Mums, vad gott det ser ut.....Och mysigt! Härligt med färskt bröd så där på morgonen! Äta bör man annars dör man....Fniss! Tack för din gulliga kommentar hos mig och Ha nu en riktigt Bra vecka! Många Kramar Therese

    SvaraRadera
  4. inga glödhoppor men assistenten går för fullt.....jag testar din chockladmousse......betyg kommer sen.

    SvaraRadera
  5. TAck Marita!!!

    Glödhoppor...har jag aldrig hört tidigare men smakar säker gott.......

    Ha en bra vecka!
    MiaMaria

    SvaraRadera
  6. Här sitter jag och är hungrig och så kommer jag till dina glödhoppor, mums så goda de ser ut.
    Kram

    SvaraRadera